Fiskeart nr. 106

- Rødnæb

En artsrig fisketur til flakket...

Vi sejlede fra havnen kl. 7.00 lørdag d. 25 juni. Målet var at se om vi kunne fange nogle af de arter, som flere på båden godt kunne tænke sig at fange, heriblandt Rødnæb/blåstak.

Vi startede med lidt overskyet vejr og de første par drev gav de sædvanlige udfordringer med at komme gennem vandsøjlen for bare mørksej og makrel. Men snart kom solen på banen og det blev efterhånden nemmere og nemmere at finde vej ned gennem vandsøjlen. Der blev fanget mange af de sædvanlige arter, mens fiskearter såsom knurhaner og fladfisk var få. Dog fik vi hurtigt fat i havkarusser, torsk og berggylter.

Ved siden af undertegnede står dygtige Eskild, og pludseligt spørger han, om det er en havkarusse, han har fanget. –Ved første øjekast, var mit svar ja, men da jeg fik solbrillerne af og kiggede igen, var jeg ikke i tvivl, det var en anden fiskeart, nemlig en småmundet gylte.

Jeg fik lov af Eskild til at tage et par fotos af denne flotte fiskeart. Da det ikke er ofte fiskearten er oppe at vende i båden, og omend den var på størrelse med en almindelig havkarusse, var munden en smule mindre.

Småmundet gylte - Artsfiskeri - Artsfiskeri.dk - Mark Hemmingsen

Herefter blev der fisket videre og der blev fortsat landet torsk og berggylter, men pludseligt kunne man høre en voldsom jubel andetsteds på båden. Ja, gæt engang, det var selvfølgelig den gode Hr. Cramer, som da lige havde landet en knaldrød rødnæb. Inden turen havde jeg aftalt med Cramer, at han skulle fange en blåstak, og jeg ville fange mig en rødnæb, så det betyd jo at jeg skulle komme i sving. Hermed blev der fisket intenst med de hjemmelavede blåstak-tackler, og kort efter mærkede jeg et kraftigt ryk i agnen, som efterhånden var langt væk fra båden. Et solidt tilslag blev givet, men den sædvanlige berggylte fight udeblev. Indeni havde jeg en formodning om, at dette kunne være drømmefisken. Roligt fik jeg halet tacklet den lange vej ind, men det som ikke måtte ske skete selvfølgelig. For tæt på båden blev de 2 resterende kroge på tacklet overfaldet af mørksej, og den oprindelige fisk på krogen måtte bare ikke falde af. Af denne grund blev de sidste meter line op til overfladen hevet ind med en lettere kraftigt stigende puls, og nervepirrende blev det da i den grad, da en knaldrød fisk dukkede op i overfladen, for der var jo en rødnæb. Et hurtigt og konstant løft i linen, og rødnæb samt mørksej var sikkert oppe i båden. Yes! Endnu en dansk fiskeart til mit artsfisker CV, som nu indeholdte surrealistiske 106 arter, og som alle er fanget indenfor dansk farvand.

Rødnæb - Artsfiskeri - Artsfiskeri.dk - Mark Hemmingsen

Men der sluttede vi ikke turen, for er der en anden fisker på båden, som finde ud af at fange spændende fiskearter, så er det selvfølgelig Danny. Lidt tid efter Cramers og undertegnets rødnæb fangster, er havet omkring os nu lyst godt op af solens stråler, det ligner mest af alt det flotte azurblå hav, men vent, det var ikke havet der lyste op, det var faktisk Danny, som havde kroget en afsindig flot blåstak. Jeg ved, at dette var en fisk, som Danny havde drømt om, så selvfølgelig var han storsmilende resten af turen.

Danny Lund Søhus - Artsfiskeri - Artsfiskeri.dk

Slutteligt blev der også landet 2 store og flotte savgylter, og dermed kunne vi konstatere, at vi havde fuldt hus hvad angår læbefiskene.

Alt i alt i fremragende artsrig sommertur til Flakket.