En fabelagtig fisketur

- Glastunge, snippe, tungehvarre, m.m.

Brian Kristensen og jeg var på artstur denne weekend. Vi skulle ud med båd med Skagen Havfiskeklub tidligt søndag morgen med udgangspunkt fra Skagen Havn.

Vi havde besluttet at mødes lørdag eftermiddag og forsøge nogle nye pladser i det nordjyske. Tungevinduerne skulle luftes, men inden da forsøgte vi os med lidt havnefiskeri. Dette gav dog ikke det vilde. Vi fik dog begge sild, sej og havkarusse til årets artsjagt.

Da mørket så småt begyndte at falde på, kørte vi til en ny plads. Brian var først færdig med at rigge til. Forholdene var helt perfekte. Ingen vind og krystalklart vand. Inden jeg nåede at få våde waders havde Brian allerede spottet en glaskutling og hele to gråtunger i mindre kaliber. Så var linjen lagt. Vi havde medbragt børsteorm og sandorm til morgendagens tur, og det skulle vise sig at være den helt rigtige agn denne aften.

Det vrimlede med tunger. I løbet af kort tid havde Brian fanget 5 stk. Alle dog i beskedne størrelser. Jeg var ikke sen til at følge trop med tungerne, men blev dog distraheret i tungefiskeriet, da jeg pludselig spottede en rigtig fin almindelig tangnål. Den var faktisk så stor, at Brian på 4-5 meters afstand tydeligt kunne se den i lyskeglen fra min lygte. Det var tydeligt, at tangnålen var fødesøgende, men tangnåle er nu en gang udfordrende fisk at fange, så der skulle kæmpes lidt med at få den til at hugge. Men med ihærdighed lykkedes det, og aftens første jubel blev udløst. Den så rigtig fin ud, og målingen bekræftede vores antagelse. 22,6 cm og dermed ny potentiel dansk rekord.

Almindelig tangnål - Artsfiskeri - Artsfiskeri.dk - Mark Hemmingsen

Der var tidligere blevet observeret glastunger på denne kyststrækning. En art som sjældent registreres. Noget af grunden til dette er nok, at de rigtig meget ligner mindre gråtunger. Hos glastungerne er ca. hver 5. finnestråle dog sort, hvilket dog er umuligt at se, hvis den ligger nedgravet. Vi gik begge med tanken om, om der muligvis kunne gemme sig en glastunge mellem de mange tunger vi spottede. Kort efter min fangst af den store alm. tangnål, gik jeg ud på lidt dybere vand, og hér spottede jeg på et lille område flere små tunger, og pludseligt lå den der. Denne gang var der ingen tvivl, fisken lå lige så fint oven på bunden og jeg spottede hvad jeg mente var nogle meget svage mørke bånd på dens finner. Pulsen steg for alvor hos, for hvem vidste om det måske kunne være en glastunge. Jeg fiskede koncentreret til den i et par minutter, indtil det endelig lykkedes at få den til at hugge på et lille mikrostykke sandorm. Et hurtigt tilslag senere, kunne jeg med rystende hænder forsigtigt dirigere den lille fisk op i tungevinduet. Efter at have kigget et par gange på fisken, og kunne jeg konstatere, at den lignede de billeder af glastunger, jeg havde set i fiskeatlas-projektet. Efter at vi begge have nærstuderet fisken, blev vi enige om, at det med sikkerhed var en glastunge, og tilmed hvad vi formoder er den første fanget med fiskestang i Danmark. Yes! 9,9 cm målte glastungen. I vores søgen på oplysninger om glastunger, havde vi kun kunne finde oplysninger om 4 glastunger fanget med fiskestang i verden, før dette eksemplar. 2 fra Norge, 1 fra Sverige, og så vidt vi husker 1 fra Kroatien. Men om disse tal er helt korrekte må eksperterne vurdere og evt. kommentere på...

Glastunge - Artsfiskeri - Artsfiskeri.dk - Mark Hemmingsen

Brian spottede efterfølgende selv to gange en glastunge, men mysisyngel, der samledes i lyskeglen besværliggjorde fiskeriet i en grad, der til tider var virkelig frustrerende. Begge gange forsvandt fisken og frustrationerne hos Brian voksede en anelse. Var det chancén, Brian havde spildt? Agnen skulle generelt helst helt hen til munden på tungerne før de tog den, og sværmen af mysis nærmest umuliggjorde dette.

Generelt kan man sige, at selv om fiskeri med tungevindue giver et særligt blik i hvad der reelt sker under havets overflade, så er det ikke ensbetydende med at det er nemt fiskeri. Specielt to faktorer var denne aften/nat med til at besværliggøre fiskeriet. Den første er at mange af fiskene, heriblandt tunger og glastunge er meget lyssky. Den anden er at der som nævnt ovenfor utroligt meget mysisyngel i vandet, som blev tiltrukket af vores lys med pandelamperne. Dette bevirkede, at det efter kort tid var svært at se til bunden for bare “sværmen” af mysis. Vi blev derfor jævnligt nødt til at lyse i en anden retning for at lokke dem væk. Desværre var fisken vi fiskede til ofte forsvundet, når vi så rettede lygten tilbage til der, hvor vi sidst havde set fisken. De kostede potentielt flere fine fisk….

Jeg havde søgt lidt væk, og ved en sten spottede jeg, hvad der mest af alt lignede en kæmpe tangnål. Farven afslørende dog fiskens sande jeg, for med sin lyse bronzefarve, var der ingen tvivl om at det var en pæn snippe. Og til alt held, var fisken aktivt fødesøgende. Flere gange observerede jeg snippen hugge ud efter nogle af de mange mysis i vandet. Efter flere forsøg lykkedes mig at få snippen til at nappe den lille mysis, som jeg fisket foran den. Efter en spændende og nervepirrende fight kunne jeg i overfladen hurtigt gribe snippen med hånden. (det er næsten altid i løftet op over vandoverfladen at tangnålene ryger af krogen). Vi gik begge i land, da snippen var så stor, at den ikke kunne være sikkert i tungevinduet. Sikkert i land, mens jeg fortsat holdte snippen i hånden, fik vi dokumenteret den store alm. tangnål, glastungen og snippen. Vi formodede at snippen også var den første stangfanget i Danmark, men dagen efter finder vi ud af, at vores fiskemakker Martin Bech Pedersen også havde fanget et eksemplar. Det mest bizarre, er at vi har i virkeligheden nok har fanget vores snipper stort set samtidig, men bare to forskellige steder i Danmark. Uanset hvad, en særdeles herlig fangst. Snippen målte imponerende 56 cm.

Snippe - Artsfiskeri - Artsfiskeri.dk - Mark Hemmingsen

Oven på de 3 fantastiske fisk, fik Brian endelig hul på bylden. Først fangede han kort efter hinanden to glastunger. En art som han også havde haft i kikkerten i forhold til dette års fiskeri, så super lækkert, at det lykkedes. Glastungen blev Brians fiskeart nummer 105 i DK.

Vi spottede jævnligt fine fisk denne aften. Der var som nævnt rigtig mange tunger. Brian var søgt ind på knædybt vand, og her spottede han, hvad der i først omgang lignede en lille tunge, men så alligevel ikke helt. Var det bare en lille ising, der lå nedgravet. Der var jo kun en måde at finde ud af det på. Fang den… Den først agnpræsentation var egentlig fin, men alligevel flyttede fisken lidt på sig. Nu kunne Brian tydeligere se fisken, og det lignede nu mest en blanding af en ising og en tunge. Uanset hvad, så kunne det ikke være en art han havde på CV´et. Den skulle bare fanges! Heldigvis så inhalerede den anden gang tanagokrogen med det lille børsteormfragtment. Umiddelbart var vi begge i tvivl om, hvilket art der helt præcis var tale om. Var det småhvarre eller tungehvarre, som Brian havde fanget? Vi blev dog enige om, at det måtte være en tungehvarre, hvilket vi senere fik bekræftet. Helt vildt. Endnu en ny art. Brians fiskeart nummer 106, og tilmed igen en art som formentlig aldrig er fanget på fiskestang i Danmark, og dermed naturligvis en potentiel ny dansk rekord. Vi spottede faktisk formentlig yderligere 3 tungehvarrer denne aften.

Tungehvarre - Artsfiskeri - Artsfiskeri.dk - Mark Hemmingsen

Slutresultatet blev 7 personlige rekorder til os samlet. 2 nye arter til os begge. 4 potentielle danske rekorder og 3 arter, som formentlig ikke tidligere har været fanget på fiskestang i Danmark. Heriblandt: 7 glastunger, 1 snippe, 1 tungehvarre og masser af tunger. Heraf flere fine over 30 cm med den største på 33 cm.

Tunge - Artsfiskeri - Artsfiskeri.dk - Mark Hemmingsen

Artmæssigt blev det selvsagt en kæmpe succes. Vi fangede følgende fisk denne aften og nat:

havkarusse, sej, sild, sandkutling, sortkutling, alm. tangnål, ulk, gråtunge, glastunge, tungehvarre, snippe, torsk og rødspætte.

Derudover så vi: fjæsing, havørred, stribefisk, glaskutling, ising, lille tangnål, stor tangnål, plettet tobiskonge, kysttobis, slethvar, hornfisk og ålekvabbe.